Som innehavere av biler fra Volkswagen får vi gleden av å oppleve gammelt og nytt i kombinasjon. Mange av de klassiske modellene fra den tyske bilgiganten har tålt tidens tann, samtidig som de i dag nyter nymotens teknologiske løsninger. Volkswagen har vært nyskapende i flere tiår, og det blir alltid stor oppstandelse når nyeste utgave av en anerkjent modell lanseres. La oss se på noen klassikere vi fremdeles ser på norske veier.

Beetle

Den gode gamle «boblen» blir det med tiden mindre vanlig å se på norske veier, men vi kommer neppe til å glemme den med det første. Volkswagen begynte produksjonen av denne kompaktbilen i 1938, og i enkelte land var den i produksjon fram til 2003. Opprinnelig var boblen kjent under navnet Volkswagen Type 1, og det var vanlig å referere til modeller kalt 1500, 1300 og 1200. Disse tallene angikk størrelsen på bilenes motor i kubikkcentimeter. I 1998 lanserte Volkswagen modellen «New Beetle», som hadde den samme karakteristiske karosseriformen som den opprinnelige boblen. Denne nye bilen var i tillegg en del av den fjerde generasjonen av Volkswagen Golf.

Golf

Golf er en annen modell i kompaktklassen, som så dagens lys først i 1974. Denne bilen blir fortsatt produsert i dag, og til sammen finnes det åtte generasjoner av den. Volkswagen Golf er en av de mest populære bilene noensinne, med godt over 30 millioner eksemplarer solgt. Vi elsker den her i Norge også, og den er faktisk en av de mest populære bilene i hele landet. Golfen er kjent for sitt gode veigrep og komfort, og har i en årrekke gått som varmt hvetebrød hos norske kjøpere. Den nye Golf VIII forventes også å gjøre furore. Fremover blir det spennende å se hvor bra det nyeste tilskuddet i Golf-klassen vil gjøre det på det norske markedet.

Scirocco

I likhet med den første Golf-generasjonen ble sportsbilen Scirocco for første gang lansert i 1974. I 1981 kom det en ny modell, som gjorde furore fram til 1992. I 2008 fikk vi glede av den siste modellen Scirocco MK3, type 1K8. Noe av det beste med Scirocco er at den er en ordentlig kupé. Bilen kan bli utstyrt med flere pene motorer, og den er bred og lav. Scirocco ble laget som følge av at Volkswagen trengte noe nytt som i tillegg var sporty. Bilen egner seg godt til banekjøring, særlig med dagens støtdemper-innstillinger Sport, Comfort og Normal. Med godt veigrep blir bilen en fryd å kjøre.

Før og nå

Vi ser hvordan de gode gamle Volkswagen-modellene har tålt tidens tann, samtidig som produsenten gjennom tidene har lansert nye utgaver av hver av dem. På den måten bevarer Volkswagen de gamle klassikerne så mange av oss husker fra vår da vi var yngre, samtidig som de imøtekommer markedets krav om moderne teknologi. De gamle bilene blander altså det gamle og det nye, og er fremtidsrettet samtidig som følelser av nostalgi vekkes.

De nyere modellene vekker kanskje ikke de samme minnene fra en svunnen tid Beetle, Golf og Scirocco, men Volkswagen leverer fortsatt varene med modeller som blant andre Tiguan og Touareg. En Tiguan (2007–) er en råtøff SUV og praktisk som familiebil. Med et bagasjerom som rommer 615 liter og tilhengerlast på inntil 2,5 tonn. Slik er den perfekt til utflukter. Touareg, som først ble introdusert i 2002, har mange innovative digitale funksjoner som kan betjenes uten knapper. I tillegg har den såkalt «stop & co» cruise control opptil 210 km/t.

Med de eldre modellene får vi både gammelt og nytt, mens de nyere tilskuddene gir oss det beste av det nye.